Hvad er CRM i teorien?

CRM står for customer relationship management og handler om at arbejde aktivt med kunderelationer. Ofte ved hjælp af et CRM-system.

Et CRM-system er IT-system der giver dig fuld kontrol over dine kunderelationer, hjælper dig med kundeprospektering, salgs- og marketingstrategier samt skaber smidige løsninger for kundesupport- og analyser.

Formålet med CRM og et CRM-system er tilfredse, loyale kunder, der taler godt om din virksomhed.

Så hvad er CRM egentlig? Kort og godt: CRM er en indbringende filosofi, som kombineres med en vældig smart teknik.

Book en demo
Lime CRM tags på mobil

Hvad er CRM i praksis?

Ro og orden

For at kunne arbejde struktureret med kunderationer kræves orden i tingene. Et CRM-system samler alle kundeinformationer på ét sted.

Effektivisering

Når al information er samlet på et sted, kan du arbejde mere effektivt med kunderelationerne. Udvælg lister, statistik og rapporter i CRM-systemet, og find det du behøver med et enkelt klik.

Bliv en kundemagnet

Med styr på kundeinformationen og en mere effektiv hverdag er der overskud til at overraske kunderne med ekstra god kundeservice.

Hvad er CRM godt til?

Du skiller dig ud som leverandør

Udbuddet af varer og tjenester i høj kvalitet er enormt. Konkurrencen er stenhård. Når priser og produkter er ligeværdige, baserer man beslutningen på følelser. Kunder handler med hjertet i stedet for hjernen. Ved at arbejde med CRM sørger du for at det er din virksomhed, kunderne har den stærkeste relation til.

Bedre kundeoplevelse og markedsføring

I dag er kunder mere tilbøjelige til at tale om deres kundeoplevelser end nogensinde før – typisk online. Når du arbejder proaktivt med en god salgsproces og god kundepleje, bliver kundeoplevelsen bedre. Kunderne bliver positivt overraskede og skriver om det. CRM er altså også rigtig god, effektiv og billig markedsføring.

Din virksomhed forbedrer sine relationer

Hvad sker der når en af dine sælgere bestemmer sig for at starte for selv eller går over til en konkurrent? Arbejder din virksomhed aktivt med kunderelationerne i et CRM-system, mindsker du din sårbarhed. Virksomheden ligger inde med kundeinformationen i stedet for særskilte medarbejdere.

Download plakat

De typiske ”Hvad er CRM?”-myter

Myte 1: ”CRM er alt eller intet og skal kunne løse alt, hvis det skal være brugbart”

At have alt i ét system kan skabe et stort ”systemmonster”, der er vanskeligt at holde opdateret og svært for brugerne at administrere. Idéen med et godt CRM-system er nøjagtigt det modsatte. Vi tror på best of breed-tanken, hvilket indebærer, at alle systemer skal gøre, hvad de er bedst til, hvorefter de integreres med hinanden. Dette betyder ikke, at alle skal arbejde i flere systemer. Det betyder derimod, at informationen havner der, hvor den hører hjemme, og at alle afdelinger får det system, der passer dem allerbedst.

 

Myte 2: ”CRM er tidskrævende og er lig med mere administration”

I det lange løb resulterer et CRM-system i mindre administration, og man skal bruge mindre tid på at søge efter informationer. Det er altid svært at ændre et arbejdsmønster, men ved at lokke brugerne med funktioner, der letter deres hverdag, kan vi garantere, at systemet vil blive anvendt i hverdagen. Forestil dig en oversigtsrapport med månedens resultater, en anvendelig telefonliste, som sælgeren får stukket i hånden, eller at marketingafdelingen kan hente en e-mailliste på 30 sekunder.

 

Myte 3: ”CRM er dyrt og egner sig kun til de store virksomheder”

I dag er der tusindvis af CRM-systemer på dagens marked. Nogle er helt gratis, mens andre kræver en større investering. Men der er noget for enhver pengepung. Alt fra projekter, der kun koster et par hundrede kroner om måneden, til dem, der koster millioner af kroner. Uanset beløbet er ROI et vigtigt element.

Undersøgelser viser, at du får ca. 8 gange investeringens værdi retur, når du implementerer et CRM-system (Nucleus Research – Rapport 0128, 2014). Det er svært at finde et ROI, der er mere tydeligt. Vil man opnå et sådant afkast, stiller det imidlertid både krav til kunden og leverandøren. Investeringen lønner sig ikke blot, fordi du installerer et stykke software. Systemet skal også bruges. Hvis du vil vide mere om, hvordan du effektivt implementerer et CRM-system og sikrer et højt ROI, kan du downloade denne poster, der beskriver projektet trin for trin.

Implementering

Så hvad er CRM egentlig?

Vi forstår, at CRM kan synes diffust. Men det bliver oftest mere tydeligt med konkrete eksempler fra din egen virksomhed. Er du nysgerrig og vil vide mere om, hvordan CRM ville fungere i din virksomhed? Vi viser dig det gerne

Book en demo