Hvad betyder CRM?

CRM er en forkortelse af Customer Relationship Management og handler om at arbejde aktivt med kunderelationer – ofte ved hjælp af et CRM-system.

Et CRM-system er et IT-supportprogram og værktøj, der giver dig fuld kontrol over dine kunderelationer, hjælper dig med kundeundersøgelser, salg- og marketingstrategier, samt giver fleksible løsninger til kundesupport og analyser.

Formålet med CRM og et CRM-system er at få tilfredse kunder, som bliver, og som taler positivt om din virksomhed. Kort og godt: CRM er en enkel og lukrativ filosofi – som kombineres med super smart teknik.

Book en demo
Lime CRM tags på mobil

Hvilke fordele er der ved CRM?

Orden og systemer

Orden og systemer er nødvendigt for at kunne arbejde struktureret med kunderelationer. For mange virksomheder er det derfor det første og vigtigste mål med CRM. Et CRM-system samler alle de kundeoplysninger, du har brug for på ét sted og sørger for, at det er nemt at finde de rigtige oplysninger.

Effektivisering

Når al information er samlet på ét sted, kan du arbejde mere effektivt med kunderelationerne. Vælg lister, statistik og rapporter i CRM-systemet til det, du har brug for på én gang. Når du nemmere kan finde de oplysninger, du leder efter får du også hurtigere indsigt og muligheder at handle på.

Bliv en kundemagnet

Med de rette værktøjer får du nemt styr på kundeoplysninger, og med en mere effektiv hverdag er der plads til at overraske kunderne med ekstra god kundeservice. Du kan give dine kunder det lille ekstra. Der er stor chance for, at dine kunder bliver så tilfredse, at de bliver hos dig – og taler godt om din virksomhed til andre.

Hvorfor er CRM vigtigt for din virksomhed?

Du skiller dig ud som udbyder

Hvad sker der når kunderne oplever, at produkterne eller ydelserne er de samme uanset udbyder? De vælger den virksomhed, der er ”bedst”. Når priser og produkter er de samme, tages beslutningen ud fra en følelse. Et CRM-system sørger for, at din virksomhed bliver nem at have med at gøre, og at I holder, hvad I lover.

Bedre kundeoplevelser og markedsføring

Kunder der føler sig dårligt behandlet, fortæller det gerne til andre – og det samme gælder kunder, der er blevet positivt overraskede. Customer Relationship Management handler netop om at forbedre kundehåndteringen og skabe flere positive oplevelser. CRM fører altså til rigtig god, billig og effektiv markedsføring gennem fantastiske anmeldelser fra dine tilfredse kunder.

Din virksomhed ejer relationerne

Ved du hvilke kunder dine sælgere har haft kontakt med, eller hvad der er blevet aftalt? Kan du være sikker på, at kunderne ikke følger med sælgeren til det nye job? Med et CRM-værktøj er det din virksomhed, der ejer kundeoplysningerne i stedet for den enkelte medarbejder, og alle har overblik over, hvad der er blevet sagt og gjort – hvornår, hvor og af hvem.

Bedre kunderelationer sælger mere

Det er både nemmere og billigere at fastholde eksisterende kunder end at skaffe nye hele tiden. Og uanset hvor fantastiske produkter eller ydelser jeres virksomhed tilbyder, så kommer I i sidste ende ikke til at sælge noget som helst, hvis kunderelationerne ikke er gode. Kunder er mere end bare en mulighed for at sælge, og hvis I sørger for at benytte enhver mulighed for at pleje kunderne med hjælp fra et CRM-program, så er der også større chance for, at I får en mere langsigtet, loyal og rentabel kunde.

Forstå behovene og agér hurtigere

Det er ingen hemmelighed, at det er en fordel for virksomheder at have styr på deres kunder. Alligevel er det en almindelig faldgrube, at alt for mange virksomheder mangler den vigtige indsigt, der driver virksomheden fremad. Med et CRM-værktøj samler du alle vigtige kundeoplysninger på ét sted. Ved hjælp af oplysningerne i CRM-værktøjet kan I arbejde datadrevet med at identificere nye kundebehov og håndtere eksisterende og potentielle kunder på den rigtige måde.

Gør arbejdsdagen lettere med et CRM-system

FAQ: Ofte stillede spørgsmål og svar om CRM

Nedenfor finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om CRM.

Hvad er CRM?

CRM er en forkortelse for customer relationship management (kunderelationsstyring) og handler om at arbejde aktivt og struktureret med at forbedre kunderelationer og skabe langsigtede relationer. Dette kan for eksempel indebære at opsætte interne strukturer for, hvordan en virksomhed kommunikerer med sine kunder, og for at forenkle arbejdet er det almindeligt at få hjælp af en eller anden form for IT-værktøj, såsom et CRM-system.

Hvad er et CRM-system?

Et CRM-system kan også kaldes et CRM-værktøj eller CRM-program og er et IT-supportprogram, som giver dig fuld kontrol over dine kunderelationer ved at samle al kundekommunikation på ét sted. Et CRM-system kan også med fordel bruges sammen med andre vigtige IT-systemer såsom forretningssystemer (ERP) for at give et samlet billede af hver kunde.

Hvad bruges et CRM-system til?

Anvendelsesmulighederne for et CRM-system er næsten uendelige, men det mest almindelige er support omkring aktiviteter relateret til salg, markedsføring og kundeservice. Inden for salg kan CRM-systemet for eksempel forenkle undersøgelse af nye kunder, opfølgning på salgsdiskussioner samt skabe et overblik over salgspipelinen. Inden for markedsføring bruges et CRM-system ofte til at håndtere indkomne leads fra hjemmesiden samt til at gennemføre og analysere kampagner og nyhedsbreve. Kundeservice og supportfunktioner bruger ofte CRM-systemet til at håndtere indkomne sager og spørgsmål fra kunder.

Hvad har man brug for et CRM-system til?

Der er uendeligt mange fordele ved et CRM-system, og det kan løse flere problemer. Værktøjet hjælper dig med at få flere kunder og til at udvikle relationen til dine eksisterende kunder. Med et CRM-system samles al vigtig kundeinformation på ét sted, hvilket betyder mindre administration og bedre samarbejde mellem både kolleger og afdelinger. Kort og godt er et CRM-system nødvendigt for, at medarbejderne kan fokusere på at opbygge kunderelationer i stedet for hele tiden at skulle lede efter information, der er spredt ud forskellige steder.

Hvordan vælger jeg det rette CRM-system?

Det er ikke altid helt nemt at vælge et CRM-system. Derfor vil det være godt, hvis du og dine kolleger undersøger forskellige muligheder og spørger jer selv; hvorfor laver vi denne investering? Hvilke problemer ønsker I at CRM-værktøjet skal løse? Hvem skal arbejde med værktøjet? Hvilke funktioner er vigtige for vores brugere? Hvordan ser vores budget ud? Ved at have styr på hvor I er, og hvor I vil hen, mindsker I risikoen for at komme ud på et sidespor og øger chancerne for hurtigere at finde den rigtige leverandør/udbyder. Læs mere i vores guide: Sådan lykkes du med dit CRM-projekt

Kan CRM-systemet tilpasses mine behov?

Selvfølgelig. For at få mest ud af et CRM-system er det vigtigt, at det er tilpasset lige præcis din virksomhed og dine processer samt, at der er en løsning på dine specifikke problemer. Et CRM-system skal altid tilpasses dem, der skal bruge værktøjet. Desuden slipper du for at betale for unødvendige komponenter, som du ikke har brug for eller kommer til at bruge.

Kan et CRM-system integreres med anden software?

Vi tror på, at alle IT-systemer skal gøre det de er bedst til, og dernæst integreres med hinanden for at dele information, som de forskellige softwareprogrammer kan drage fordel af. Ved at integrere og dele information mellem dit CRM-system og andre IT-værktøjer, kan du få adgang til alle oplysninger på ét sted i stedet for at lede efter dem i forskellige systemer. Det betyder, at oplysningerne havner der, hvor de hører hjemme, og at alle afdelinger får det system, der passer dem allerbedst.

Er min virksomhed for lille til et CRM-system?

At investere i et CRM-system kan føles som en stor investering og har ry for kun at være rentabelt for store virksomheder. Men at have et værktøj, der plejer kunderelationer og skaber nye forretningsmuligheder, er ekstremt vigtigt for virksomheder i vækstfasen og er en mindst lige så rentabel investering selv for mindre virksomheder.

Hvad koster et CRM-system?

I dag er der tusindvis af CRM-systemer på markedet. Nogle er helt gratis, mens andre kræver en større investering. Men der er noget for enhver tegnebog. Alt fra projekter, der kun koster et par hundrede om måneden til millionbeløb.

Se vores priser: https://www.lime-technologies.dk/pris/

Kan jeg afprøve et CRM-system gratis, inden jeg køber det?

Mange vil gerne afprøve et CRM-system, inden de bestemmer sig for at investere, og selvfølgelig skal du gøre det samme. Derfor giver vi dig muligheden for at få en fornemmelse af vores CRM-værktøjer, inden du beslutter dig. Lime Go er vores lidt enklere salgs- og undersøgelsesværktøj til mindre virksomheder. Lime CRM er vores komplette CRM-system, der tilpasses dine behov. Læs mere om vores produkter, og afprøv gratis for at få en fornemmelse af, hvordan det er at arbejde med værktøjerne.

Vores produkter: https://www.lime-technologies.dk/lime-crm/

Læs mere

Lime Technologies – lokal CRM-udbyder i Danmark

1990 var året, hvor Lime Technologies blev grundlagt i et lille kælderlokale i universitetsbyen Lund i det sydlige Sverige. Vi har været aktive i Danmark siden 2014 og har i dag over 100 danske kunder.

Siden dag ét har vores mål været at levere exceptionelt brugervenlige CRM-systemer, som gør hverdagen nemmere. Vi arbejder på at tilbyde de bedste og mest brugervenlige værktøjer, så alle virksomheder kan blive kundemagneter, der både fastholder eksisterende kunder samt tiltrækker nye.

I dag er det vigtigere end nogensinde at opretholde gode kunderelationer. Derfor er det guld værd at have alle informationer samlet ét sted og få et helhedsbillede af kunden i et enkelt værktøj. Er du nysgerrig på, hvordan Lime kan hjælpe jer? Kontakt os gerne for en samtale. Når der er mulighed for det, kommer vi også gerne og besøger jeres virksomhed, uanset hvor i Danmark I befinder jer.

Prøv gratis