I dagens B2B-landskab er det ikke nok at sælge og reklamere et fantastisk produkt eller tjeneste, da der med stor sandsynlighed vil være adskillige andre leverandører, der tilbyder den samme løsning som jer. For at få jeres målgruppes opmærksomhed er I nødt til at kunne fremvise kvaliteter, der går ud over produkt- og markedsegenskaber. Her er fire tips, der hjælper jer med at skille jer ud i en yderst konkurrencepræget B2B-verden.

 

1.Ansæt de rigtige mennesker og fasthold dem

At ansætte de rigtige mennesker er afgørende for jeres virksomheds succes, og derfor er I nødt til at have stor fokus på rekrutteringsprocessen. Det er vigtigt at have et godt kendskab til de forskellige kandidater og deres motivation for at ansøge. Endnu mere vigtigt er det at lade kandidaten lære jeres virksomhed at kende, så de kan finde ud af, om I er det rette match for dem. Vær ærlig og åben når I taler om stillingen og ansvaret, for at være sikker på at kandidaten får det, der er blevet lovet.

Når først I har fundet jeres perfekte match, kommer den sværeste del – nemlig at fastholde jeres talenter i organisationen. Hold jeres ansatte engagerede ved at finde ud af, hvad der motiverer dem, og implementér disse incitamenter. Motiverede ansatte er mere kreative og giver bedre resultater. Det er dem, der fremmer innovation og sørger for, at I skiller jer ud i konkurrencen.

 

2. Giv jeres kunder ekstraordinær kundeservice

Undersøgelser har vist, at 70 procent af kunder er villige til at købe mere fra en virksomhed, alene fordi de er tilfredse med dens kundeservice. På den anden side har mere end hver anden kunde overvejet at skifte leverandør på grund af dårlig kundeservice. Disse tal viser, hvor afgørende kundeservice er for jeres forretnings succes.

Kend jeres kunde. Find ud af hvad de laver, hvilke produkter eller tjenester, de bruger, og hvordan I kan hjælpe dem i deres daglige drift. Lær om deres største udfordringer og find ud af, hvordan I kan hjælpe dem med at klare dem.

Hold jeres kunder opdateret ved regelmæssigt at sende information og opdateringer om produkter og tjenester. Tag skridtet videre og send jeres kunder en personlig fødselsdags- og feriehilsen. I vil blive overraskede over, hvordan sådan et lille initiativ kan gøre jeres kunde til en loyal og langvarig klient.

Sidst, men ikke mindst, skal I altid levere, hvad I har lovet. Hvis I har sagt til nogen, at I ringer dem op – så gør det. Ingen kan lide at føle sig glemt.

 

3. Vis jeres brandidentitet frem

Jo større konkurrence, jo mere vigtigt bliver jeres brand. Det bliver altafgørende hele tiden at vise jeres brandidentitet og tonefald frem. Brandidentitet er de karakteristika og følelser, der bestemmer, hvordan kunden ser jer. Det er en af de mest effektive måder at knytte jer til jeres målgruppe og opbygge tillid. Det er hvad, der gør jer – til jer.

Læg mærke til hvordan I kommunikerer med jeres kunder, navnlig jeres tonefald. Det vil have betydning for, hvordan jeres modtagere opfatter beskeden. Tonefaldet kan være finurligt, kækt, passioneret, følelsesladet, afslappet – der er mange muligheder. Det vigtigste er, at tonen passer til jeres brandidentitet, og at I er konsekvente i jeres kommunikation på tværs af forskellige kanaler.

 

4. Se ud over finansielle interesser

Mange af nutidens kunder er mere tilbøjelige til at støtte en virksomhed, der går op i mere end finansielle interesser og giver tilbage til det samfund, de er en del af. 92 procent af kunder finder faktisk virksomheder, der støtter en social- eller miljømæssig sag mere tiltalende end virksomheder, der ikke gør. Det er også en måde at vinde tillid blandt kunderne, da undersøgelser har vist, at 64 procent af kunder er mere tilbøjelige til at stole på en virksomhed med værdier, der ligner deres egne.

Find en sag, der er vigtig for jeres virksomhed, og gør noget. Samarbejd med en lokal skole gennem undervisnings- eller mentorprogrammer. I stedet for at købe uønskede julegaver til jeres ansatte, så lad dem donere til en sag, der ligger deres hjerter nær, i virksomhedens navn.

At give tilbage til samfundet er en glimrende måde at vise kunder, at deres penge bliver brugt godt. Samtidig vil I rangere højt i kundens tanker, mens I øger jeres goodwill og bliver mere profitable.

 

Konklusion

Ved at gå op i mere end produkter og priser kan I tilbyde jeres kunder noget, jeres konkurrenter ikke kan, og samtidig opbygge stærkere forretningsforbindelser. Begynd med en af ovenstående taktikker for at få en konkurrencemæssig fordel. Sammen med et konkurrencedygtigt tilbud vil dette få jeres konkurrenter til at blegne i sammenligning.