Hvilke udfordrende forandringer står virksomheden over for på dagens marked? Hvad kræver disse forandringer af en leder? Og hvad er den gængse fejl i dette forandringsarbejde? Adfærdsekspert Fredrik Husberg deler sine erfaringer, og vi oplister hans bedste tips til dig, der er leder.

Fredrik Husberg har arbejdet med adfærdsforandringer i snart 15 år. Han er uddannet idrætspædagog og har derfor en naturlig interesse for adfærdsvidenskab, psykologi og menneskers måde at ændre sig på.

Digitalisering – sådan lykkes du med omstillingen

Forandringer kan se meget forskellige ud, men digitaliseringen er måske den absolut mest almindelige lige nu. Fredrik Husberg har hjulpet mange virksomheder på deres digitale rejse og mener, at udfordringen ofte ligger i det splittede formål:

”Mange arbejder med digitalisering dels for at øge kundetilfredsheden, dels for at effektivisere internt. Det kan resultere i uklare forventninger, og at medarbejderne ikke er med på de nye arbejdsgange.”

Ifølge en rapport fra Forrester vedrører 85% af udfordringerne, organisationerne står over for, introduktionen af nye digitale værktøjer, adfærd og processer. Softwaren kan komme på plads ganske smertefrit, eftersom mange leverandører er dygtige på det tekniske punkt, men når det kommer til anvendelse og attitude, kan organisationen pludselig stå alene med en meget sværere opgave. Hvordan sørger man for, at digitaliseringsprocessen ikke stopper ved selve softwaren?

Husbergs tip er at beslutte tidligt, hvilke adfærdsforandringer som de nye digitale flows kræver, og at man prioriterer arbejdet med disse.

”Sørg for at definere, hvad det er for en adfærd, der er påkrævet internt, og hvad det er for en adfærd, der er behov for over for kunden. Gør det allerede fra begyndelsen, og arbejd derefter med de forskellige spor parallelt. Så bliver omstillingen både hurtigere og mere gnidningsfri.”

Fredrik Husbergs 5 tips til en vellykket change management

1. Tænk adfærd fra dag 1

Ved en forandring er det nemt at sidde fast i strukturer, processer, og hvordan man skal organisere sig. Adfærdsforandringerne bliver skubbet i baggrunden (eller i værste fald, glemmes de helt) og håndteres ad hoc, når problemerne opstår. Det skaber dyre forsinkelser i forandringsprocessen, og det tjener ingen på.

2. Glem ikke medarbejderne

”Alle skal med” lyder måske som lidt af en kliché, men det er faktisk en succesfaktor ved adfærdsforandringer. Mange virksomheder involverer lederne tidligt i processen, men inddrager medarbejderne alt for sent. Ligesom procesfokusset (punkt 1) skaber dette en meget mere langsommelig proces, end hvad der oprindeligt var planlagt.

3. Se forandring som noget konstant

Som leder er det vigtigt at betragte forandringer som en konstant: Forandring er noget, du hele tiden skal arbejde og have tålmodighed med. Dén indstilling påvirker medarbejdernes syn på forandringer og skaber udholdenhed. Kom væk fra mantraet, at ”det bliver bedre efter jul”, og arbejd i stedet aktivt for at udvikle virksomheden i fællesskab.

4. Giv vejledning fra banen – ikke tribunen

Vellykkede adfærdsforandringer kræver tilstedeværelse. Som leder skal du coache medarbejderne og opleve adfærden på tætteste hold, præcis som en træner inden for elitesport. Det går ikke, at du sidder på tribunen; du skal være på banen!

5. Gør forandringen konkret og nærværende

Vil du skabe handlingskraft og resultater, skal du se på forandringen i forskellige led. Arbejd med kortsigtede mål, så medarbejderne føler, at der sker noget her og nu. Hvis alle oplever, forandringen først sker om X antal måneder eller år, kan det skabe passivitet.

Vil du vide mere?

Selvom vi hos Lime har et af markedets mest brugervenlige systemer, handler CRM altså stort set om at ændre adfærd og processer.

Netop derfor tager vi et helhedsgreb om CRM og kan også skræddersy adfærdsplaner for medarbejdere og/eller chefer. Så hvis du vil snakke change management, virksomhedskultur, lederskab, attitude og adfærd, er vi all ears! Kontakt os hos Lime Intenz, og så fortæller vi hellere end gerne mere om de forskellige løsninger!