Det er ikke så underligt, at virksomheder i flere år har forsøgt at besvare spørgsmålet om, hvornår det er bedst at kontakte potentielle og eksisterende kunder. Med den rette timing i dit salgsarbejde kommer du ikke kun til at lave flere konverteringer, men du kommer også til at arbejde mere effektivt og få mere tid til at komme rundt i landet. Men hvad viser forskningen egentlig? Her kommer lidt nyttig viden.

Vil du have flere salgstips?

Download 10 konkrete salgstips til B2B

E-mail: Morgen, eftermiddag og midt i ugen

CoSchedule har samlet 10 forskellige undersøgelser om e-mailmarkedsføring og er nået frem til, at det er bedst at sende e-mails på følgende tidspunkter:

  • Ugedage i rangorden: Tirsdag, torsdag og onsdag.
  • Klokkeslæt: Der findes intet magisk klokkeslæt, men morgen eller eftermiddag anbefales.

Hvis du skal sende en e-mail til et prospekt eller en kunde og vil øge chancen for, at den bliver læst, skal du sørge for at sende den en tirsdag morgen eller tirsdag eftermiddag. Men du kan selvfølgelig ikke begrænse dine e-mails til én dag om ugen. Forsøg dog at undgå mandage og fredage samt at sende e-mails omkring frokosttid.

Opkald: Formiddag, sen eftermiddag og midt på ugen

En god og gammeldags telefonsamtale har mange fordele, når du skal kommunikere med både potentielle og eksisterende kunder. Det er både personligt og giver dig muligheden for at diskutere og besvare mere komplekse spørgsmål hurtigere end gennem en lang e-mailsamtale. En telefonsamtale kan dog forstyrre den, du ringer til, og kræver mere opmærksomhed fra modtageren end en e-mail. Derfor er timingen vigtig.

Salesmate har foretaget en undersøgelse af de bedste dage og tider for at få en vellykket salgssamtale:

  • Ugedage i rangorden: Onsdag, torsdag og tirsdag.
  • Klokkeslæt i rangorden: 16.00-17.00, 10.00-11.00, 15.00-16.00

Vil du øge chancen for, at den person, du ringer til, besvarer opkaldet og tager sig tid til at tale med dig, bør du derfor ringe til vedkommende på en onsdag kl. 16.00-17.00. Hvis du kan, skal du sørge for at undgå opkald på fredage mellem kl. 12.00-15.00 og efter kl.17.00.

Tip! Der er en undtagelse for ovennævnte tidspunkter, og det er, når du får et lead, du skal kontakte. Efter en time falder chancen for at få et svar med så meget som 11 gange. Så hvis du får et lead fra f.eks. en hjemmeside eller support, så ring til vedkommende, så snart du har muligheden, uanset tidspunkt eller dag!

Luk dine handler: Se fredage som den gyldne mulighed

Det absolut sjoveste med salg er jo at lukke ordre, men hvordan forbedrer du dine chancer for at lukke flere ordre? Udover hårdt salgsarbejde viser statistikkerne, at der er nogle dage i ugen, der er bedre end andre, når det gælder om at lukke handlen.

Mange ordre lukkes på onsdage, men dette afhænger delvist af, at onsdag er den dag i ugen, hvor sælgere er mest aktive med hensyn til samtaler, e-mails og møder. Så er det jo ikke spor underligt, at man lukker flere handler, eller hvad?

Men fredag er stadig den dag, hvor det er bedst at lukke en handel. Så hvis du er en af dem, der begynder at slappe af om fredagen og mener, at det ikke er en god idé at lukke en handel lige inden weekenden, bør du hurtigst muligt skifte taktik. Selvom fredage er dårlige til at prospektere, så er det en perfekt dag at pleje eksisterende salgsdiskussioner og lukke den handel, som har trukket i langdrag.

Download: 10 konkrete salgstips til B2B

Husk vores guide, der giver dig konkrete salgstips, så hvert salgsopkald bliver en succes.

Download 10 konkrete salgstips til B2B