Det digitale samfund har gjort det lettere end nogensinde for virksomheder at indsamle værdifulde data. Det er blevet så nemt, at det i sidste ende er blevet sværere at tolke alle de tilgængelige mængder data, der er til rådighed. Der er mange virksomheder, der i dag ikke aner, hvilke data de har, og hvordan de skal bruges. Af den årsag er Business Intelligence blevet en storfavorit, når det kommer til informationshåndtering – men hvad dækker begrebet over, og hvordan anvendes det i praksis?

Business Intelligence forvandler data til indsigter

Business Intelligence er lidt af et paraplybegreb, da det involverer de metoder og processer, der benyttes til at indsamle, strukturere og analysere data. Det kan omfatte alt fra forretningsanalyse og måleværdier til visualisering af data. Med et BI-værktøj kan du i dag få svar på, hvilke indsatser i virksomheden der fungerer bedre eller dårligere. Det skaber forudsætninger for at iværksætte mere proaktive fremgangsmetoder.

 

Hvad adskiller moderne BI fra traditionel BI?

For den ikke-branchekendte kan et begreb som Business Intelligence lyde unødigt kompliceret – men præcis som med andre buzzwords er der normalt en simpel forklaring. Begrebet Business Intelligence blev ”opfundet” i 1958, men siden da har der været en enorm udvikling på området. I dag indsamler og analyserer man data på en helt anden måde end tidligere, og derfor tales der ofte om både traditionel BI og moderne BI.

Traditionel BI forekommer stadig i enkelte virksomheder, men er mere tidskrævende og ineffektiv sammenlignet med moderne BI. Traditionel BI er primært blevet anvendt af IT-afdelinger, tekniske eksperter og analytikere til at udarbejde rapporter og producere statistikker. Værktøjet har ofte været alt for teknisk til, at man som virksomhed kunne drage fordel af det. Måske er det netop derfor, at BI har fået et ry for at være kompliceret.

Moderne BI har derimod til formål at skabe en ”self service-BI”, hvor samtlige medarbejdere i virksomheden nemt kan få svar på forskellige indsatser og aktiviteter. Med et moderne BI sker opfølgningen on-the-go, og statistikken præsenteres via et visuelt dashboard, der gør tunge data letforståelige. Det bliver derfor hurtigere at identificere forretningsmuligheder og anvende dataene løbende som beslutningsgrundlag.

 

Business Intelligence (BI) vs. Artificial Intelligence (AI)

Når det drejer sig om datahåndtering, kommer man ofte til at forveksle begreberne Business Intelligence (BI) og Artificial Intelligence (AI) – og hvornår man skal bruge dem. Et BI-værktøj har til formål at gøre det nemmere for brugeren at analysere værdifulde data. BI præsenterer hurtige indsigter, der hjælper beslutningstagere med at handle strategisk ud fra tilgængelige data. Artificial Intelligence henviser i stedet til et system, der anvender maskinlæring til at analysere data, og som kan skabe sine egne forudsigelser om fremtiden. Kort sagt pakker BI dataene, så du kan træffe bedre beslutninger, mens AI selv står for tolkningen.

Business Intelligence anvendes af flere og flere

Man kan hævde, at Business Intelligence sørger for, at virksomhederne får en kontekst til sine rådata. Men hvad indebærer dét? Alt afhængigt af hvilke informationer du vil have frem, kan du med et moderne BI-værktøj stille dine egne spørgsmål, hvor du med det samme får svar på, hvordan de forskellige indsatser har virket. Det kan både gælde en enklere opfølgning eller mere dybdegående dataanalyser. Uanset om det gælder økonomi, markedsføring, vækst eller service, er det muligt at få de ønskede svar. Har den seneste salgsaktivitet genereret flere leads end tidligere? Gik produktlanceringen ikke som forventet? Hvilke kommunikationskanaler fungerer bedre – eller dårligere? Et BI-værktøj tillader dig at stille de nødvendige spørgsmål, så du slipper for gætværk. Det bliver ofte integreret som dashboards i det eksisterende forretningssystem, og opfølgningen bliver derfor så gnidningsfri som muligt.

BI gør hverdagen lettere for alle i virksomheden, uanset stilling eller teamstørrelse.


Ægte datadrevne beslutninger

De fleste kan nok være enige i, at man tager de bedste beslutninger på baggrund af fakta – og ikke antagelser. Det er her, Business Intelligence kommer ind i billedet og sørger for, at beslutningerne bliver baseret på faktiske data og ikke en mavefornemmelse. Visuelle dashboards og rapporter leverer selvfølgelig ikke færdige løsninger på jeres udfordringer, men der skabes forudsætninger for en mere datadreven beslutningstagning, da det bliver lettere at tolke de forskellige data. I kan som virksomhed endvidere sørge for, at I fortsætter med de tiltag, som har fungeret godt.

Der er mange årsager til, at flere og flere organisationer anvender datadreven beslutningstagning – det øger ofte rentabiliteten, reducerer omkostningerne og udfordrer konkurrenterne. Og det er ikke bare en mavefornemmelse! En undersøgelse fra McKinsey Global Institute viser, at en datadreven organisation har en 23 gange højere sandsynlighed for at erhverve kunder, 6 gange højere sandsynlighed for at holde på kunder samt en 19 gange højere sandsynlighed for at blive rentable.

 

Lime BI Analyze er udviklet til at hjælpe virksomheder med at skabe vækst ved hjælp af datadrevne indsigter, uanset hvilken rolle eller branche der er tale om. Opdag nye muligheder, følg markedstrends og bliv velforberedt på forandringer.

Læs mere