I mange tilfælde er virksomhedsdata og kreditoplysninger centrum for forretningsrelationer. At kende sine kunder er også at kende deres tal og forhold, både for deres og for din egen skyld. Ingen ønsker at støde på ubehagelige overraskelser og stå tilbage med en aftale og et opgør, der ikke lever op til forventningerne og i sidste ende koster mere end det gavner.

Vi arrangerede for nyligt et webinar med vores partnere hos Creditsafe, der er eksperter i globale virksomhedsdata. Nedenfor har vi opsummeret tre ting vi lærte af dette webinar, og som alle virksomheder bør kende til for at opnå tryggere B2B-forretninger.

1. Handle forebyggende med kredittjek

Et kredittjek er en god måde at lære din kunde at kende på. En simpel ting som at forsikre, at du samarbejder med den rigtige juridiske person eller virksomhed, reducerer risikoen for svindel. Creditsafe har en præcis ratingmodel, der giver en samlet risikovurdering af en virksomhed, så du kan identificere kreditrisiko på et tidligt tidspunkt og gøre en mere sikker forretning. Du kan også få et indblik i ting som betalingshistorik, årsrapporter og igangværende sager hos CVR (det Centrale Virksomhedsregister) så du kan begynde at danne dig et billede af kunden. Alle de indsamlede oplysninger er beslutningsgrundlaget for, hvordan dine aftaler og forretning med virksomheden skal designes. Det er en smart ting at gøre, inden forretningerne starter!

2. Strømlinet kreditvurdering i organisationen

Alle der driver forretning i sin organisation ved, at de skal tjekke potentielle kunders tal og status. Men med store mængder data og forskellige parametre, der skal tages i betragtning, er risikoen, at beslutninger baseres på individuelle vurderinger. Det er risikabelt, fordi det kan føre til forvirring og flydende grænser for, hvad du accepterer som god betalingsevne fra en kunde til en anden. Formuler derfor en fælles strategi for forskellige scenarier og tilhørende betalingsmuligheder. I Creditsafes tjeneste Credittemplate er det muligt at oprette skabeloner med valgte kriterier for at vurdere, om en kunde er godkendt til kredit eller ej. Et værktøj, der garanterer, at hele organisationen vurderer dine kunder ud fra det samme grundlag og med konsekvente konklusioner.

 

3. Overvåg løbende

Alt så godt ud, da den første aftale blev underskrevet, og nu er forretningerne i gang, og det er let at glemme hvor vigtigt opfølgning er. For at bevare kontrollen og være et skridt foran foretager mange organisationer løbende overvågning af deres kunder. Det lyder måske lidt som spionage, men det handler i bund og grund om at du gerne vil fortsætte med at have et godt billede af kundernes forhold. Og husk at data altid er et nyt produkt! Med løbende overvågning kan du opfange tidlige advarselssignaler og ratingændringer – så du kan udforme det fremtidige samarbejde på en så tryg måde som muligt for begge parter.

 

Alt samlet ét sted

Fra Limes side giver vi altid samme råd – saml alle informationerne ét sted! Med virksomhedsdata og kreditvurdering direkte i Lime CRM har du altid et opdateret kundebillede.

Læs mere