I takt med at flere og flere e-mails sendes hver dag, er konkurrencen om at fange modtagerens opmærksomhed også blevet hårdere. E-mailmarkedsføring er fortsat en af de digitale kanaler med højest investeringsafkast (ROI), men det bliver stadigt vigtigere at bruge det på den rette måde – og skille sig ud fra mængden. Mange, der benytter sig af e-mailmarkedsføring, oplever, at de ikke rigtig får det ud af det, de havde håbet. Derfor gennemgår vi her nogle almindelige faldgruber, du nemt kan undgå.

1. Indholdet virker ikke interessant

Så snart e-mailen er afsendt, er det første mål, at så mange som muligt skal åbne den – og allerhelst engagere sig i indholdet. Men for at folk skal have lyst til at åbne e-mailen, skal den virke interessant og kunne tilføre værdi. Det første modtageren ser i e-mailen er emnelinjen, og i mange tilfælde er den afgørende for, om modtageren åbner e-mailen eller ej. Mange glemmer desværre emnelinjens betydning og får dermed ikke vækket interessen tilstrækkeligt for at klikke sig videre. Giv emnelinjen ekstra kærlighed og brug den til at skabe nysgerrighed eller stille spørgsmål. Når emnelinjen er klar, er næste skridt at skabe en interessevækkende tekst under emnelinjen for at give et så godt indtryk af e-mailen som muligt.

 

2. E-mailen er upersonlig

Alt for mange virksomheder bruger generiske e-mails, som ser ens ud, uanset hvem modtageren er. Dette fungerer sjældent godt. En vigtig succesfaktor har vist sig at være en mere personlig tilgang. Modtagerne vil ikke have masse-e-mails uden relevans, men værdsætter i stedet en mere personlig relation til brandet. Det er derfor værd altid at gennemgå, hvordan man kan gøre sine e-mails mere personlige og tale direkte til modtageren. Nogen gange fungerer det at bruge en personlig tone, men ofte er segmentering og andre kneb nødvendige for at fange læseren. Læs mere om segmentering og en mere personlig strategi i vores e-guide Få succes med personlig e-mailmarkedsføring.

 

3. Modtageren får en novelle

I gennemsnit bruger modtageren ikke mere end 12 sekunder på at åbne e-mails, hvilket stiller ekstra krav til, at informationen skal være let at få overblik over. Vi vil jo ikke kede læseren! Er det nødvendigt med meget information i din e-mail, kan det være en god idé at lave et kortere sammendrag og derefter linke til hjemmesiden. Glem ikke at have en tydelig call-to-action (CTA). Du skal simpelthen give læseren en smagsprøve, der får dem til at ville vide mere.

 

4. Formatet fungerer ikke på mobil

En undersøgelse foretaget af Adestra viste, at 61,9% af alle e-mails bliver åbnet på en mobil enhed, og Campaign Monitor mener, at e-mails, der ikke vises korrekt på mobilen, som regel bliver slettet inden for tre sekunder. Hvis indholdet ikke er tilpasset enheden, vil e-mailen ofte være besværlig at komme igennem, og dermed er det nemmere bare at droppe den. Husk derfor at bruge skabeloner, der fungerer på både computeren og mobilen. Hvis e-mailen ikke kan vises, spiller det desværre ingen rolle, hvor relevant indholdet er.

 

Få succes med e-mailmarkedsføring

Der er selvfølgelig mange faktorer, man skal have i tankerne for at få succes med e-mailmarkedsføring, og det er vigtigt at finde en balance mellem hvilket indhold, I vil nå ud med, og hvad modtagerne gerne vil læse. Det er altid godt at A/B-teste indhold, segmentering og layout for at se, hvad der lader til at give det bedste resultat. I vores nye guide ser vi nærmere på, hvordan din e-mailmarkedsføring kan blive succesfuld – med konkrete eksempler og historier fra virkeligheden. Hvordan kan man arbejde med personalisering som strategi, hvilke KPI’er er vigtige at følge op på, og hvordan fungerer segmentering? Hent e-guiden Få succes med personlig e-mailmarkedsføring!

 

 

Med Lime Newsletter kan du skabe visuelle og målbare e-mails baseret på dine kundedata. Vælg de funktioner, du har brug for, og begynd at kommunikere! 

Læs mere