Et CRM-system hjælper med at få orden og styr på kundedata, så du kan arbejde mere struktureret med dine kunderelationer. Hvad betyder det for dig som sælger? Og hvordan kan du drage fordel af et CRM-system? Her giver vi dig 7 eksempler på smarte CRM-funktioner, der hjælper dig med at optimere dit salg.

1. Spar tid med et komplet kundebillede

Et CRM-system samler alle forretnings- og kundedata på ét og samme sted, så du som sælger kan bruge din tid på det vigtigste: at møde kunderne på en professionel og personlig måde.

Du slipper for at spilde din tid på at lede efter data i Excel-filer og post-it-lapper, ligesom du undgår at skulle spørge rundt blandt kolleger, hvad I har lovet en bestemt kunde. Slå i stedet kunden op i CRM-systemet, og få en komplet oversigt. Hvilket produkt/tjeneste har kunden tidligere købt? Har vi nogle igangværende sager eller projekter med denne kunde? Hvor meget har vi faktureret for denne kunde i det seneste år? Når alle data er samlet ét sted, behøver du ikke lege detektiv, og du kan i stedet bruge din energi på at imødegå dine prospekter og kunder på bedste vis. Det siger jo sig selv, at det giver dig mere tid til at bearbejde flere kunder, hvilket i længden kommer til at resultere i flere handler!

2. Driv salget fremad – fremskynd lukningen af ordren

Som sælger er det op til dig at drive dine salgsforhandlinger fremad, men af og til kan det være svært at vide, hvordan du skal tage næste skridt fremad for at lukke en potentiel handel. Et CRM-system leder dig gennem hver handel og sørger for, at du altid ved, hvad det næste salgstrin er. Planlæg også fremtidige aktiviteter, og lad CRM-systemet sende påmindelser, når det er tid til at booke et møde, følge op på en salgsforhandling eller sende et tilbud. Dette hjælper dig med at drive samtalen fremad i den rigtige retning, så du kan lukke handlen endnu hurtigere.

3. Automatiske underretninger, når du lukker ordre

Det er den skønneste følelse at kunne lukke en handel. Det er desuden en ting, som du gerne vil dele med din chef og kolleger. Men ville det ikke være skønt, hvis du undgik at skulle informere dem manuelt? Jo, hvis du spørger os hos Lime!

Forbind CRM-systemet med nogle af jeres interne kommunikationskanaler (eksempelvis Slack, Workplace eller e-mail), og så sendes der automatisk underretninger ud, så snart du har bedømt en handel som ”vundet” i CRM-systemet. I bestemmer selv, hvilke oplysninger der skal sendes ud, men I kan eksempelvis inkludere, hvem der solgte projektet, kundens navn samt værdien på handlen. Dette sparer alles tid, så der kan lægges mere fokus på at lukke endnu en handel.

4. Tal og prognoser på et splitsekund

Hvor mange salgssamtaler foretog du i sidste måned? Hvordan ser din salgspipeline ud? Kommer du til at indfri dit budgetmål? Hvor stor en hit rate har du på dine handler? Det kan være tidskrævende at skulle sammenligne og følge op på dit salgsarbejde, især hvis du skal beregne det på egen hånd.

Log alle dine aktiviteter og handler i dit CRM-system, og så kan du med blot få klik få statistik på, hvordan du og dit team præsterer ud fra de opsatte mål og KPI’er. Ønsker du visuelle billeder og grafer over, hvordan du præsterer, kan du koble CRM-systemet til et BI-værktøj.

5. Flere handler i gang på samme tid

Det er ikke nemt at styre 10, 15 eller 20 forretningsmuligheder på samme tid. Hav derfor styr på dialoger, tilbud og opfølgninger. Og du får givetvis brug for lidt hjælp på vejen! De fleste af os kan nemlig kun lagre 7 ting (+/-2) i arbejdshukommelsen samtidigt. Så hvordan skal du nå i mål? Lad CRM-systemet være din ”superhukommelse”! CRM-systemet holder styr på dine handler og minder dig om, at du har glemt at kontakte en kunde eller følge op på et tilbud. Dette sikrer, at du kan have mange handler kørende samtidigt, uden at noget falder mellem stolene.

6. Mindre administration

Administrative opgaver er ofte uundgåelige inden for salg. Samtidig er det sandsynligvis en af de opgaver, som sælgere mindst af alt bryder sig om. Hvis du anvender et CRM-system på korrekt vis, kan du rent faktisk spare meget af den tid, som ellers skulle bruges på administration. Ved hjælp af integrationer til systemer, som du bruger i din hverdag (eksempelvis ERP og din e-mail), slipper du for at indtaste de samme informationer flere forskellige steder. Du kan også sørge for, at CRM-systemet har genveje, der hjælper dig med at importere virksomhedsoplysninger eller opsætte salgsmål.

Hvis du synes, at dit CRM-system skaber mere administration end nytte, er det sandsynligvis tid til at gennemgå, om det er muligt at forbedre systemet.

7. Minimum antal klik for at foretage et opkald

Hvis du anvender dig af en telefoncentral, er det nærmest en selvfølge, at den kobles til dit CRM-system. Hvis en kontakt, der er registreret i systemet, ringer til dig, får du kundeinformationen præsenteret foran dig i dit CRM-system. Men det stopper ikke her! Du kan også ringe til en kontakt direkte fra CRM-systemet. Det betyder, at du både slipper for at indtaste lange telefonnumre manuelt og at skulle søge rundt i din telefonbog på telefonen. Det sparer dig en hel del tid og gør det lettere at fokusere på det, der er vigtigt – nemlig selve samtalen.

Vil du læse mere om, hvad CRM betyder og fordelene ved et CRM-system? Læs mere på vores side Hvad er CRM?